woensdag 12 juni 2013

Tripp Trapp zittingkussen met werkbeschrijving

Zoals ik laatst al aankondigde ben ik aan de slag gegaan met een kussenset voor de nieuwe Stokke Tripp Trapp van mijn zoontje. Hieronder heb ik beschreven hoe je het kussentje voor de zitting kunt maken. In een volgende blog zal ik die van de rugleuning beschrijven (voor de babyverkleiner nieuw model). Ik heb ze gemaakt van twee oude spijkerbroeken.


Patroon tekenen voor- en achterpand
Haal de zittingplank van de stoel en trek hem over op patroonpapier. Teken ook de gleuf waar de stoelverkleiner doorheen moet. Daarna knip je het patroon uit met ruim een centimeter extra, voor de naad. Vervolgens knip je de pijpen van een oude spijkerbroek en knip ze open. Leg je patroon op de spijkerstof, op zo'n manier dat de naden van de stof mooi schuin over 't patroon lopen. Teken om de plank heen met stift. Vervolgens de stof met 't patroon op een andere lap spijkerstof leggen en vastspelden. Op deze manier heb je het voor- en achterpand van 't kussen.

De vulling van het kussen
Hierna het patroon overnemen op de vulling van 't kussen en ook weer te groot uitknippen, zodat je hem ook kunt vastnaaien tussen de buitenstof. Ik heb ook wel eens de vulling er later ingeschoven. Het nadeel hiervan is, is dat na het wassen de vulling verschoven kan zijn en het is dan lastig hem weer netjes te krijgen. Ik heb als vulling 900 grams fiberfill gebruikt.

Twee repen om het kussen mee vast te zetten aan de zitting
Ten slotte maak je een patroontekening van het voor- en achtergedeelte van de plank, allebei zo'n 4 cm breed, zodat je het kussen kan vastschuiven aan de zitting. Knip deze ook weer te groot uit. Zoom de twee repen stof alvast aan één zijde om, zodat dit straks netjes is afgewerkt.

Nu heb je alle stof op maat geknipt. Dan komt nu het belangrijkste: het juist op elkaar leggen van alle stukken stof. Dus nu even goed opletten want anders kun je straks, net als ik moest, met 't tornmesje aan de slag (aaarrgghhh!!!).

Leg het zo op elkaar:
  • Laagje vulling
  • Laagje zitvlak met de goede kant naar boven
  • De twee losse stukken met de omgezoomde gedeeltes naar binnen
  • Laagje zitvlak met de goede kant naar onderen

Vastspelden, naaien en omdraaien
Alle rechte gedeeltes aan elkaar vastspelden en vastnaaien. Het ronde gedeelte laat je open. Knip nu de hoekjes van de hoeken af zodat je het netter kunt omdraaien. Dan kun je nu gaan omdraaien, en als het goed is zit nu alles op de goede plek! Zo niet dan weet je wat je nu te doen staat.

Rondom stikken
Nu kun je de gebogen zijde naar binnen vouwen en vastnaaien. Ik vond het mooi om dit stiksel door te naaien, helemaal rondom het kussen. Verder heb ik nog twee lijnen gestikt in de breedte van het kussen om alles netjes op zijn plek te houden.

Knoopsgat stikken
Op de plek waar het gleufje moet komen voor de babyverkleiner maak je een knoopsgat. Toen ik het kussentje op de zitting vastzette vond ik dat ie nog een beetje 'kierde'. Hiervoor heb ik een stukje van de bovenpand van de spijkerbroek gebruikt, namelijk de knoop en het knoopsgat met een reepje extra stof. Deze heb ik later erop bevestigd zodat je het kussentje mooi vast kunt knopen.





Hopelijk kunnen jullie er wat mee! Laat de resultaten maar zien!

Groetjes Zust




6 opmerkingen:

  1. Leuk hoor! stoer met spijkerbroeken stof!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank Jaqueline! Binnenkort ga ik met rib aan de slag. Eens kijken of ik van die oude broek ook weer wat leuks kan maken.

      Verwijderen
  2. Super leuk!! Ik ga ook eens een poging wagen :D ben benieuwd naar de rugleuning :D

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk! En zeker in dat jeans, wij gaan voor een rode stoel, dus de combinatie met jeans zal super zijn... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vandaag het zitkussentje uitgeprobeerd en het is een super uitleg!! Kan helaas geen foto plaatsen in deze reactie 😞

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Yes dankjewel voor deze uitleg! Het is zowaar in 1x gelukt. Erg blij mee.
    Het volgende project is het rugleuningkussentje.

    BeantwoordenVerwijderen